נוזל קירור - מתוק אך גם רעיל!

מלבד היות נוזל הקירור רעיל לילדים ומבוגרים, הרי מידי שנה, מאות חיות מחמד (כלבים וחתולים), הינן קורבנות של הרעלה בשוגג כתוצאה משתיית נוזל הקירור למצנן. החומר המצוי בנוזל (אתילן גליקול) הוא קטלני ביותר ושתיית כפית או שתיים מהנוזל עשויה להמית את בעל החיים.
 
טעמו וריחו המתקתק של החומר מפתה את בעל החיים לשתות מהנוזל. יש לשמור את הנוזל מרחק מבעלי החיים, להרחיק את חיות המחמד מאזורי מוסכים ולהקפיד על ניקוי סביבת הרכב לאחר החלפת הנוזל במצנן משאריות נזילה ועודפים. בתחילה, החיה נראית "שיכורה" עם סימנים נוירולוגיים משתנים (כמו חולשה וחוסר יציבות), אך מהר מאוד גורם לפגיעה כלייתית חמורה ובלתי הפיכה, עוויתות ומוות.
 
בשל טעמו המתוק, אתילן גליקול הוא חומר רעיל גם לבני אדם ובעיקר לילדים. החומר מתחמצן בגוף לחומצה גליקולית שמתחמצנת לחומצה אוקסלית רעילה. התוצאות הן פגיעה במערכת העצבים המרכזית, אחר כך בלב ולבסוף בכליות. בשנת 2007 אירעו בארצות הברית כ-1000 מקרי הרעלת אתילן גליקול ו-16 מהם הסתיימו במוות.
 
תזכורת עצובה (מתוך: 'מעריב'): בחורף 1974 רכב צה"לי נקלע לסופת שלג נדירה באזור סנטה קטרינה בסיני ושלושה קצינים ניספו באירוע. מסקנות ועדת החקירה שבדקה את המקרה מצאה כי הקצינים שתו את נוזל המצנן שהכיל חומר נגד קיפאון שהיה במיכל (לא מסומן) ברכב מתוך הנחה ששתיית הנוזל תמנע את קפיאתם בסופה. 
 
נוזל הקירור הזורם במערכת הקירור של הרכב בא במגע עם חומרים שונים, כגון: אלומיניום, פלדה, נחושת, צינורות גומי ואטמי סיליקון. לא מעט תקלות במנוע הרכב ובתיבת ההילוכים ניתן לזקוף לבעיות במערכת הקירור של הרכב. רכב שמערכת הקירור שלו מטופלת נכון, חיי המנוע שלו עשויים להגיע אף ל-300 אלף קילומטרים. טיפול לא נאות של מערכת הקירור יביא לחימום יתר ויגרום לבלאי מואץ של המנוע.
 
איכות נוזל הקירור תתבטא בתכונות הללו:
• נקודת קיפאון נמוכה (37- מעלות צלסיוס) ונקודת רתיחה גבוהה (129 מעלות צלסיוס)
• כושר פיזור חום גבוה
• מניעת משקעי אבנית
• הגנה מפני איכול (קורוזיה)
 
על נוזל הקירור להכיל תערובת של מונואתילן גליקול (אנטיפריז) ומים מרוככים.
ריכוז מלחים כלורידים, ערך קשיות גבוה, הינם מאפיינים למים בישראל וחשיבותו של נוזל קירור איכותי הינה רבה ביותר. משקעי אבנית בחלקי המנוע תגרום לסתימת מעברי המים, תפגום בכושר הקירור, תביא להתחממות המנוע ולנזקים בלתי הפיכים למנוע הרכב, למערכת הקירור (משאבת מים, מצנן) ולתיבת ההילוכים האוטומטית (תיבת ההילוכים מצוננת על ידי מערכת הקירור). יש להיזהר משימוש ב"תוסף ירוק" שאינו מכיל מונואתילן גליקוגל ומים מרוככים ואינו בעל תכונות אשר פורטו לעיל.  
 
תמונה של מכונית עם דלת פתוחה וכלב עומד לידה
מחירון 2023
מחירון 2023
 
הצטרפו אלינו בפייסבוק