7 סיבות להתחממות יתר של הרכב והפתרונות לכך

עם התקדמות טכנולוגיות הרכב, התחממות יתר של המכונית כבר אינה מהווה בעיה שכיחה. עם זאת, עדיין קיימת הסתברות שרכבך עלול להתחמם יתר על המידה עקב חלק פגום, חוסר מים במערכת הקירור או חמור מכך – אטם ראש מנוע שאינו תקין. במאמר זה, נסייע לך לאבחן מצבים של התחממות יתר של הרכב ונציג את ההמלצות כיצד לטפל בהם.

כיצד לפעול כשהרכב מתחמם?

אם הרכב מתחמם יתר על המידה, עלולות להיות לכך מספר סיבות. התעלמות מהתופעה עלולה לגרום לעצירת הרכב תוך כדי נסיעה, הרס המנוע וחלקיו (כן, גם תיבת ההילוכים מקוררת בעזרת מערכת הקירור של הרכב) וגרוע מכך - אתה תיאלץ, בסופו של דבר, לשלם הרבה כסף. המסקנה - בכל פעם שהמכונית שלך מראה סימני התחממות יתר, אתה חייב לדעת כיצד לנהוג.
 
ברכב מותקן שעון חום או נורית חיווי ותפקידם להתריע לנוהג ברכב על מצב חום המנוע. לכן, כאשר נדלקת נורית החיווי או כאשר מד החיווי חוצה את הסימן האופטימאלי, זה האיתות לכך שהרכב מתחמם יתר על המידה. במצב קיצוני אף יותר, כאשר אתה לא שם לב לסימנים ואתה רואה עשן או אדים נפלטים מבית המנוע תוך כדי הנסיעה, חשוב לא להיכנס לבהלה, להביא תחילה את המכונית למקום בטוח ושם לבצע את הצעדים הפשוטים הבאים:
 
* אל תרים מיד את מכסה המנוע. המכסה עשוי להיות מאוד חם וזה עלול לגרום לכוויות. המתן עד שהרכב יתקרר ומד החום יציג את הטמפרטורה האופטימאלית.
* לאחר שתרים את מכסה המנוע, בדוק את רמת נוזל הקירור במצנן במיכל העיבוי. היעזר במידע המופיע בספר הרכב (במדריך למשתמש).
* כעת יש לבדוק את מכסה המצנן אשר צריך להיות קריר טרם פתיחתו. כאשר חום המכסה מאפשר את פתיחתו, יש לסובבו בעזרת מגבת. אל תנסה לפתוח את מכסה המצנן מיד לאחר הדממת המנוע, אדים חמים מאוד עדיין עשויים להתפרץ ולגרום לכוויות חמורות.
* יש לבדוק גם את צינור המצנן העליון והתחתון ולוודא כי אלה מהודקים היטב (בדרך כלל מהודקים בעזרת טבעות מתכת).
*הפעל את הרכב ובדוק האם מאוורר המצנן פועל בצורה תקינה.
 
עשן עולה מבית מנוע של רכב כחול 
 

להלן הבעיות, הסיבות והפתרונות האפשריים לתקלות שמנינו:

 
1. כושר קירור נמוך 
כושר קירור נמוך הוא הגורם הנפוץ ביותר להתחממות יתר של הרכב. מערכת הקירור היא אחד הרכיבים החשובים ברכב שלך. מערכת הקירור גורמת להובלת החום מהמנוע לסביבה. לכן, אם מיכל העיבוי של נוזל הקירור שלך ריק או שיש בו כמות מועטה של נוזל, יש למלא את החסר בהתאם לסימונים על המיכל או על-פי הוראות ספר הנהג.
 
סיבות:
א. עבר זמן רב מאז שערכת בדיקה לרכבך ודאגת למלא את נוזל הקירור.
ב. דליפקה או חסימה של אחד הצינורות.
ג. מצנן פגום.
ד. מקומות אחרים בהם נוזל הקירור עשוי לדלוף: משאבת מים, תרמוסטט, אטם ראש המנוע, גוף המנוע ועוד.  
 
מה לעשות?
אם בהישג ידך נוזל הקירור, יש למלא את מיכל העיבוי והמצנן לרמה אופטימאלית (מומלץ להסתייע במדריך לנהג). אם אין ברשותך נוזל קירור, אפשר, במקרה חירום בלבד, להוסיף מים רגילים, אך בהזדמנות הראשונה יש לרוקן את המים (הרגילים) ולמלא במקומם נוזל קירור ייעודי.
במידה וזיהית צינורות פגומים או חסומים, אנו ממליצים להתקשר ולהזמין את שירותי הרכב או גרר שיביא את רכבך לטיפול אצל מכונאי מוסמך.
 
2 שעוני רדיאטור: בשמאלי החץ במצב תקין באמצע, בימני חץ על מצב חם ולא תקין 
 
2. צינורות מסנן חסומים 
אם רמת נוזל הקירור נמצאת ברמה האופטימאלית, אזי קיימת אפשרות שיש חסימות במערכת הקירור.
 
סיבות:
חסימה במערכת הקירור עשויה להתרחש כתוצאה מהצטברות חלודה במערכת, אשר חוסמת או מעכבת זרימת נוזל הקירור. זרימה לא נכונה במערכת הקירור משפיעה על היכולת לשלוט על טמפרטורת המנוע. בשל כך, טמפרטורת המנוע עולה והרכב מתחמם יתר על המידה.
 
מה לעשות?
במקרה זה תזדקק לעזרה מקצועית! חסימות במערכת הקירור לא ניתן לתקן ללא ידע מקצועי וכלים ייעודיים. מכאן, שהדבר יחייב גרירה של הרכב למוסך.
 
3. תקלה במאוורר המצנן
תפקידו העיקרי של מאוורר הקירור הוא להזרים אוויר קריר לתוך הרדיאטור. אם הרכב שלך מתחמם יתר על המידה, הבט מתחת למכסה המנוע ובדוק האם מאוורר המצנן פועל. אם מאוורר המצנן אינו מסתובב, אין הזרמת אוויר לצינון וחום המנוע עולה בהתאם.
 
סיבות:
ישנן מספר סיבות אשר יכולות למנוע ממאוורר המנצנן לפעול. לפעמים, מנוע המאוורר עשוי להינזק (בלאי, גוף זר שחדר בין הלהבים) ולכן המאוורר לא ייפעל. דרך קלה לבדוק זאת היא באמצעות בדיקת יחידת מיזוג האוויר ברכב: רוב הזמן מאוורר המצנן מופעל כאשר מפעילים את המיזוג (AC). אם המזגן אינו פועל במצב של AC, נראה שקיימת בעיה במאוורר או שהמתג המפעיל את המאוורר פגום. לפעמים, אבן קטנה (או חפץ זעיר אחר) חודרת לתוך המאוורר ועלולה לגרום לתקלה בביצועים. במקרה זה, נסה להסיר אותה.
זהירות! בכל טיפול או גישה למאוורר המצנן יש להיות מודעים לסכנה מהלהבים המסתובבים במהירות רבה. אי זהירות עשויה להוביל לנזק גופני חמור.
 
מה לעשות?
אם המאורר אינו פועל, מומלץ להתקשר לשירות דרך או לפנות למכונאי מוסמך. אם ישנו מוסך בקרבת מקום, סע לשם במהירות איטית תוך הקפדה על חום המנוע שלא יעלה יתר על המידה.
 
4. מצנן פגום
המצנן הוא החלק המרכזי של מערכת הקירור ברכב. כאשר נוזל הקירור עובר דרך צינורות המצנן החשופים לאוויר הסביבה, טמפרטורת הנוזל יורדת. לכן, אם המצנן אינו פועל באופן תקין, לא יתבצע תהליך של קירור והרכב יהיה חם יתר על המידה.
 
סיבות:
עם הזמן והשימוש בנוזל הקירור שאינו מתאים (דליל, חסר רכיבי צינון) המצנן עשוי להפוך להיות אטום (חסום) ואף דולף. אלה רק חלק מהגורמים הנפוצים ביותר של תקלה במצנן.
 
מה לעשות?
גם במקרה זה לא ניתן לעשות הרבה. יש לקחת את הרכב למרכז השירות הקרוב ביותר, שם יש לבצע שטיפה למצנן, אשר לרוב תפתור את הבעיה. אופציה נוספת: החלפת המצנן. בכל מקרה, מומלץ לבצע שטיפה למצנן כל 80,000 ק"מ כדי למנוע כל סוג של איטום או חסימה בחלקיו הפנימיים. 
 
5. משאבת מים פגומה
ניתן להגדיר את משאבת המים בתו ה"לב" של מערכת הקירור. תפקידה העיקרי הוא להניע את נוזל הקירור דרך מערכת הקירור. לפעמים, עשויה להיווצר תקלה במשאבת המים, מה שמשבש את זרימת נוזל הקירור במערכת. 
 
סיבות:
עשויות להיות מספר סיבות לתקלה במשאבת המים לרבות דליפת אטם או מיסב לקוי וכן חגורה שבורה או רופפת יכולה גם למנוע תפקוד תקין.
 
מה לעשות?
יש לתקן את המשאבה או להחליפה.
 
6. תרמוסטט מקולקל
שסתום התרמוסטט הוא שסתום רגיש לחום, אשר מאפשר לנוזל הקירור לזרום במערכת, מהמצנן למנוע וחוזר חלילה. השסתום נפתח ונסגר בהתאם לטמפרטורת המנוע. כאשר מפעילים את המנוע, השסתום נשאר במצב סגור עד אשר המנוע מתחמם כראוי. ברגע שהטמפרטורה עולה, נפתח שסתום הטמפרטורה ומאפשר לנוזל הקירור לזרום למצנן ומשם בחזרה אל מנוע הרכב. אם שסתום התרמוסטט יישאר במצב סגור, לא תתאפשר זרימת הנוזל אל המצנן  - מה שיוביל לבתחממות יתר של המנוע. דרך קלה לאבחן זאת היא באמצעות בדיקת הטמפרטורה של צינור המצנן העליון. אם הוא חם מדי והרכב מראה סימני התחממות יתר, הדבר מצביע על תקלה בתרמוסטט.
 
סיבות:
שסתום התרמוסטט הוא מנגנון מורכב ורגיש ועשוי להתקלקל מסיבותיו שלו. במצב כזה מערכת המים "נעולה" ואין זרימת נוזל בתוך המערכת. חום המנוע שהועבר לנוזל הקירור אינו נפלט לסביבה בגלל מצבו הסטטי של הנוזל בתוך המערכת. 
 
מה לעשות?
אם זיהית תרמוסטט פגום, אין אפשרות לתקנו ויש להחליפו בחדש.
 ראש אטם מקולקל עם חצים המסמנים את מיקום השברים והתקלות
 .

7. תקלה בראש האטם
זה המצב הגרוע ביותר האפשרי במקרה של התחממות יתר של הרכב. אטם הראש מהווה רכיב חיוני בגוף מנוע הרכב. אטם ראש המנוע, כשמו כן הוא, אוטם את תאי הבעירה, הקירור ושמן המנוע. אטם ראש המנוע אחראי על איטום גזי בעירה בלחץ גבוה, אוטם ומונע זליגה של נוזל קירור המנוע ושמן המנוע. אם אטם ראש המנוע ניזוק, התוצאה עלולה ליצור תקלות חמורות בתפקוד המנוע וחלקיו. לכן, אם רכבך מתחמם יתר על המידה על בסיס קבוע ואינך מאתר את כל הסיבות שהוזכרו לעיל, יש להניח כי הבעיה טמונה באטם ראש המנוע. אתה יכול לזהות אותה באמצעות התסמינים הבאים:
- סימני נוזל הקירור דולפים על דופן מנוע הרכב.
- עשן לבן נפלט מצינור הפליטה (אגזוז). 
- בועות במצנן או במיכל העיבוי.
- צבע שמן המנוע חלבי לבן (רואים על מדיד השמן).
- ירידה משמעותית בנוזל הקירור ללא דליפות גלויות. 

סיבות:
אטם ראש המנוע עשוי להיסדק בגלל הלחץ הקיצוני בתאי הבעירה. טיפולים לא סדירים ברכב עשויים להפוך את נוזל הקירור לגורם מאכל (קורוזיה), אשר עלול להזיק לאטם ראש המנוע.
אירוע של חימום יתר שלא טופל במהירות ובדרך הנכונה עשוי גם כן לגרום לנזק לאטם ראש המנוע.
כמו כן, תקלה עשויה להתרחש בעקבות התקנה לא נכונה של האטם (סיכוי קלוש).

מה לעשות?
לא ניתן לעשות הרבה במצב זה. יש להימנע מנהיגה! התנעת הרכב והרכיבה בו עשויה להחמיר את התקלה ולהרחיב את הנזק לשאר חלקי המנוע. יש להחליף את האטם במוסך מורשה.
 
מוגש ע"י "ביתן ספרק", יבואני נוזל הקירור Alpine, המאחלים לך דרך בטוחה! 
מחירון 2023
מחירון 2023
 
הצטרפו אלינו בפייסבוק